5e dag cruise - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Toine Wolfs - WaarBenJij.nu 5e dag cruise - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Toine Wolfs - WaarBenJij.nu

5e dag cruise

Door: toineenrianne

Blijf op de hoogte en volg Toine

27 Februari 2011 | Mexico, Playa del Carmen

23-02-2011
Vandaag gaan we de excursie Caverns by Jeep and beach combo doen.

08:30 eerst ontbijten, na het ontbijt even terug naar de hut om onze spullen voor deze dag op te halen.
Verzamelen in de Ivanhoe theater, samenkomst is 09:45.
We zijn ruim op tijd maar het schip is nog niet aangemeerd, tegen 10:30 zijn we pas aangemeerd. We kunnen na aan wal waar ons dan melden bij onze excursie.
We gaan per boot naar het vaste land, Playa del Carmen, waar het schip is aangemeerd is het eiland Cosumel. Aangekomen op het vaste land staan er gidsen klaar per excursie, onze gidsen zijn ook aanwezig, we melden ons bij de gidsen, tijdens het wachten moeten we een formulier ondertekenen dat we op eigen verantwoording deelnemen aan deze excursie.
We krijgen tevens nog wat instructies:
- geldig rijbewijs
- zijn handgeschakelde jeeps
- goed opletten in het verkeer in het centrum is het erg druk rond deze tijd

Na alle formaliteiten, gaan we naar de jeeps, 4 personen per jeep (komt voor ons goed uit).
De rit duurt ongeveer 25 minuten verloopt zonder enig oponthoud, best wel gaaf om met de jeep te rijden. De heeft voldoende power, lekker gassen, het is jammer dat we bij de groep moeten blijven, kunnen nu niet even lekker doortrekken.
Aangekomen bij de 1e stop, hier gaan we een grot in en gaan zwemmen in het verfrissende water zoals de gids zegt, het water is niet koud maar verfrissend.
Voor we de grot in gaan krijgen we nog instructies hoe we ons moeten gedragen in de grot
- niet schreeuwen (gewoon praten)
- niet spartelen in het water (we hebben reddingsvesten aan) van het spartelen wordt de ondergrond verstoord.
- dragen van een helm voor het in- en uit gaan van de grot.
Het is zover we kunnen de grot betreden, het inderdaad smal en laag bij de ingang van de grot, maar is goed te doen om binnen te komen.
Het is niet ver lopen voor we op plaats van bestemming zijn, hier moeten we ons omkleden en reddingsvesten aan doen. Via een trap gaan we het water in, het water is erg koud maar na 2 minuten heb je er geen erg meer in. Nu is het tijd voor een foto, per stel mag je op de foto dat je in het koude water ligt. We gaan langs een touw verder de grot in, tijdens de eerste stop krijgen we wat informatie over deze grot en ondergrondse rivier, het water zit vol met mineralen, er leven maar twee soorten vis hier, die leven van de mineralen en de uitwerpselen van de vleermuizen.
Voor de vrouwen heeft de gids goed nieuws, hier in de grot is een substantie aanwezig dat goed is voor een gladde huid. We gaan even iets verderop in het water waar de gids het spul uit het water haalt en het onder ons verdeeld. We kunnen ons er mee insmeren (scrubben).
De vrouwen vinden het geweldig.
Na deze geweldige ervaring gaan we het water weer verlaten. Kleden ons om en gaan de grot verlaten. Buiten de grot is een kleine winkel aanwezig waar je wat zelfgemaakte spullen kunt kopen, en ja hoor Rianne kan wel weer wat gebruiken, ze koopt 2 tassen waar we de handdoeken en kleren in kunnen doen, tijdens excursies.
Tijd voor vertrek, we gaan naar de beach en restaurant, eerst gaan we wat eten daarna hebben we wat tijd om te zwemmen in de zee of zomaar wat op het strand te liggen.
Tijdens deze rit rijdt de gids door een sloppenwijk, ongelofelijk dat er hier ook nog zo’n armoede is.(ik weet niet of hier foto’s van zijn gemaakt door Rianne)
Hierna gaan we de snelweg op en na ongeveer 30 minuten zijn we bij het strand.

We gaan hier eerst een Mexicaanse lunch nuttigen, Taco’s, rijst, sla en dorito’s.
Het smaakte zeer goed, we waren er ook wel aan toe het was al 14:30 en ons ontbijt was al om 08:30.
Na de lunch nog even op het strand liggen Jan en Rianne gaan snorkelen maar zijn er zo weer van terug er zijn geen visjes te zien, er is verder het water in wel een koraalrif maar dat is te ver om naar te zwemmen. Nu kunnen we met zijn vieren nog 10 minuten op het strand liggen voor we aan de terugreis gaan beginnen.
Voor aanvang van de terugreis krijgen we van de gids nog wat aanwijzingen. Gezien de tijdstip dat we vertrekken is het dadelijk spitsuur in het centrum er wordt daarom geadviseerd om dicht op elkaar te blijven rijden, zodat er geen ander verkeer tussen kan.
Ook de terugreis verloopt zonder problemen. Na aankomst op de parkeerplaats bedanken wij de gidsen en geven deze heren een fooi. Nu moeten we vlug naar de shuttle boot die ons naar het cruiseschip zal brengen, want we lopen wel een beetje achter op schema. Dat is ook wel duidelijk als we aan boord van het cruiseschip gaan we zijn nog maar amper bij onze hut of het cruisschip vertrekt al. We gaan meteen douchen.